Unilever visar kraftig vinstökning
Unilever visade starka siffror i sin årsredovisning för 2018. Koncernen ökade vinsten med hela 51 procent med en nettovinst på 9,8 miljarder euro (11,21 miljarder) att jämföra med 6,5 miljarder 2017.
– Det har varit en bra tillväxt då det handlar om två tredjedelars vinst i volymökning, och en tredjedel prisbaserad ökning vilket visar på att allt fler köper våra märken över hela världen, säger Alan Jope, vd för Unilever til CNBC.
Störst ökning såg Unilever i Asien och den kategori som ökade mest var skönhet och personvård. Sämst gick det i Sydamerika där omsättning ökade med 7 miljarder i jämförelse med 8,1 miljarder året innan. Det är även här Unilever ser potentiella problem då de ser regionen som potentiellt volatil. Andra orosmoln uppges även vara valutaförändringar och ökade konsumtionspriser.