23948sdkhjf

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Den amerikanska livsmedelsproducenten Kraft Heinz ska byta fokus från besparingar till organisk tillväxt genom investeringar i varumärken och effektivitet under ledning av nye vd:n, portugisiske Miguel Patricio.

Det uppgav han för flera medier på tisdagen.

Strategin med kostnadsfokus har varit rådande sedan bolaget bildades efter den uppmärksammade 49 miljarder dollar-fusionen 2015. Parallellt har värdena för bolaget varumärken sjunkit. I februari skrevs vissa av dem ned med totalt 15,4 miljarder dollar, vilket orsakade ännu en rejäl sättning i aktiekursen.

Hälsotrender och en allt intensivare konkurrens från mindre aktörer har pressat livsmedelsbranschens jättar mot fallrepen de senaste åren, men att fokusera för mycket på besparingar kan medföra risker, enligt den nye vd:n.

"Jag tycker att besattheten för effektivitet måste vara större än besattheten för att kapa kostnader", sade Miguel Patricio till Reuters.

Portugisen har tidigare varit marknadschef för bryggerikoncernen Anheuser-Busch Inbev's och har tidigare varit anställd av konsumentbolag som Philip Morris, Coca-Cola och hälsojätten Johnson&Johnson. Han säger sig ha en "väldigt annorlunda profil" jämfört med sin företrädare, Bernardo Hees.

Bernardo Hees, som lämnar den 30 juni, genomförde besparingar som ibland kategoriserades som brutala. Tillsatt av det huvudägande riskkapitalbolaget 3G och Warren Buffetts Berkshire Hathaway såg han dock börsvärdet halveras. Under slutet av sin tid på vd-posten har han sagt sig överväga uppköpsaktiviteter för att bidra till bolagets tillväxt. Det är ingenting som Miguel Patricio avfärdar helt, men för närvarande är de egna varumärkena primärt fokus.

"Jag anser att vi kan och behöver skapa organisk tillväxt och jag kommer lägga
mycket av min energi på att möjliggöra detta", sade han till CNBC.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093