Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna
Bergendahls startar en egen grossist med 100 procent fokus på sortiment från utlandet.
– Här kommer vi att tillhandahålla vad vi i branschen kallar ett etniskt livsmedelssortiment med 2500 artiklar, förklarar Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls i ett pressmeddelande.
Orsaken är ett ökat intresse för utländsk mat, dels bland svenska beresta konsumenter men också andra och tredje generationens invandrare samt nyanlända som vill ha prisvärda alternativ till sin ursprungliga matlagning.
– Tack vare detta kommer vi nu att attrahera en för oss ny målgrupp, vars totala marknad beräknas omsätta 50 miljarder kronor om året i Sverige, konstaterar Mats Sjödahl.
Hos den nya grossisten, som är belägen i Tumba finns färskvaror, torra varor och fryst sortiment från fjärran regioner och länder. Till en början läggs fokus särskilt fokus på specialiteter från Mellanöstern, Balkan och Baltikum.
– Genom att handla direkt från producenter i deras respektive hemländer kommer vi inte att behöva några mellanhänder. I förlängningen betyder det ett lägre pris för såväl butiksägare som konsument, konstaterar Maria Rosendahl, affärsområdeschef sortiment och inköp på Bergendahls.
Delar av sortimentet kommer att återfinnas i City Gross butiker men även hos Bergendahls övriga kunder över hela landet. Samtidigt hoppas man att fler nya kunder ska upptäcka grossisten.
– Tanken är att vårt sortiment även ska bli ett alternativ och komplement till de enskilda butiker som i dag har ett utpräglat utländskt sortiment, säger Mats Sjödahl.
Bergendahls har startat den nya grossisten i egen regi men i nära samarbete med Matrebellerna.
– Många av våra butiker, särskilt i Stockholmsområdet, ligger i områden med många invandrare. Våra handlare är därför experter på det vi kallar etniskt sortiment, kommenterar Matrebellernas talesperson Andreas Rosensparr.
De har länge fört diskussioner med Bergendahls om ett ökat fokus på utländsk mat.
– För oss är det givetvis positivt att Bergendahls nu avser att kraftigt utöka det etniska sortimentet då det stärker vår konkurrenskraft, säger Matrebellernas talesperson Andreas Rosensparr.