Boom för dryckesföretagen
Den svenska dryckesbranschen växer så det knakar, förra året ökade andelen företag från 550 till 697 stycken. Det framgår av den senaste Dryckesbranschrapporten som bland annat LRF och Livsmedelsföretagen står bakom.
– Förra året beskrev medierna en bubblande bransch, men nu är jag beredd att kalla den kokande. Det finns en entreprenörslusta som flera andra branscher kan och bör inspireras av, kommenterar Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
I snitt ökar branschen med två till tre företag i veckan och det är främst på landsbygden och i mindre orter som företagen etablerar sig. Glesbefolkade län, som Västernorrland, Jämtland och Gotland, har en betydligt högre andel dryckesproducenter än storstadslänen. Mindre orter som Åhus och Mackmyra omnämns dessutom allt oftare i guideböcker och internationell press vilket bidrar till att understödja den ökande måltidsturismen.
Öl är den största kategorin bland dryckesföretagen och den fortsätter att öka men även cider och sprit ökar, något som i stor utsträckning går till export. Även vinodlingarna ökar och förra året fanns det ungefär 40 verksamma vinproducenter i landet, då uteslutande i de södra delarna, varav hälften i SKåne.