Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”
Frysspecialisten Picards svenska franchisedel har länge brottats med röda siffror och butiksstängningar. Sedan 2013 har resultatet varit negativt men efter att Knut Faremo, en av grundarna av Norgesgruppen, klivit in som ny ägare i augusti 2018 ser butikskedjan nu ljuset i tunneln. Förlusterna har minskat avsevärt och Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år.
– Det klarar vi. Vi har reducerat tappet med 18 miljoner kronor men tanken är inte att spara och skära ner ytterligare utan nu behöver vi investera och öka försäljningen, konstaterar han i en intervju med Food Supplys systertidning Fri Köpenskap.
Picards produkter har högt anseende bland konsumenterna men utmaningen har varit att förmedla samma känsla när det gäller butiksnätet. Det ska nu ändras. Den 4 september öppnade ett helt nytt koncept i Oslo och planen är att ställa om samtliga nio butiker i Sverige enligt det nya konceptet.
Ambitionen är att vara klar med omställningen inom ett år. Först på tur blir butikerna på Götgatan och Karlavägen i Stockholm. Förhoppningen är att de ska vara omställda innan jul.
– Det nya konceptet har en helt annan atmosfär med en varmare premiumkänsla, nytt trägolv, nya stående frysar, digitala hyllkantsetiketter och sittplatser för de som vill äta på plats. På Karlavägen är jag däremot inte säker på om vi får plats med serveringsdelen, berättar han.
Men det slutar inte där. När alla butiker är konverterade är planen att vidga butiksnätet med ytterligare 2-3 nya butiker i Stockholmsområdet.
– Det kommer att röra sig om områden med mycket folk. Bostadsnära eller kontorstäta platser, konstaterar Knut Faremo.
Den första nya butiken beräknas öppna innan sommaren.
– Vi har tittat på många lokaler redan och vi har ett par riktigt bra på gång. Men vi är också väldigt kräsna med platserna.