23948sdkhjf

Atria ökade både försäljning och omsättning

Både fläsk och kyckling sålde i tredje kvartalet.

Atrias tredje kvartal var en framgång där försäljningen uppgick till 366 miljoner euro (357) och en vinst på 16,7 miljoner, vilket var en ökning med 4,6 procent.

Försäljningen av fläsk till Kina har ökat markant under rådande svinpest och Atria i Sverige fortsatte att öka sin försäljning, framförallt inom kyckling från 72,5 miljoner euro till 73,8 miljoner. Även den ryska marknaden ökade medans de finska, danska och estniska marknaderna antingen stod stilla eller ökade marginellt.

– Basen för ökad lönsamhet ligger i prishantering, förnyelse av produktval och välfungerande industriell verksamhet. Utvecklingen av rörelsekapital förbättrade kassaflödet från den löpande verksamheten med cirka 38 miljoner euro från föregående år, skriver Atrias vd Juha Gröhn i kvartalsrapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093