Finska bryggeriet tuffar på
Den finska bryggerikoncernen Olvi redovisar en tillväxt både för det tredje kvartalet samt årets nio första månader. Försäljningen ökade med 2,6 procent under kvartalet till 25 miljoner euro, och med 5,7 till 298 miljoner sedan januari. Nettoprofit under det tredje kvartalet ökade också från 14,4 procent till 15 procent.
Försäljningsvolymerna i Finland i tredje kvartalet ökade med 4,7 procent i Finland och med 3,7 i Litauen samtidigt som den estniska marknaden återhämtade sig något efter att alkoholskatterna där lättats. Den lettiska marknaden sjönk i volym med 13 procent samtidigt som den Vitryska försäljningsvolymen sjönk med 11,5 procent. Dippen i försäljningsvolym tillskrivs det sämre vädret som framförallt påverkat försäljningen av vatten och kvass.
Samtidigt ökade vinsten i framförallt Estland med 10,8 procent men minskade i Lettland med 19,3 procent. Totalt ökade vinsten med 1,2 procent och samtliga marknader var fortsatt lönsamma.