Framgång i Asien men stopp i Europa för Carlsberg
Den danska öljätten Carlsberg kan visa på starka siffror i det tredje kvartalet, till stor del på grund av en kraftig tillväxt på den asiatiska marknaden, det framkommer av företaget rapport.
Totalt sålde bryggeriet för 18,5 miljarder danska kronor i kvartalet, en ökning med 5 procent. Framförallt beror ökningen på bra försäljning i Kina, Laos, Malaysia, Singapore och Vietnam. Försäljningen i Indien har dock fallit, bland annat till följd av ökande avgifter.
Samtidigt visar rapporten att utvecklingen i Europa står stilla. Försäljningen minskar i länder som Frankrike och Storbritannien men på hemmamarknaden Danmark samt i Schweiz, Polen, Serbien, Grekland och Bulgarien ökar försäljningen. Sämst går det i Östeuropa där företaget visar på en negativ tillväxt, något som förklaras med att förra årets goda väder samt fotbolls-VM i Ryssland drog upp försäljningen samt att konkurrensen har ökat.
Rapporten skriver endast ut försäljningssiffror och det finns således inga siffror för koncernens resultat. Samtidigt har Carlsberg tidigare i veckan indikerat att resultatet har varit bättre än väntat och att de uppgraderat sina vinstörväntningar.