23948sdkhjf

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Kycklingproducenten Scandi Standard uppger att efterfrågan på bolagets produkter fortsatte att vara stark på alla våra hemmamarknader under tredje kvartalet.

– Försäljningstillväxten har påverkats positivt av de prishöjningar som genomförts som kompensation för högre råvarupriser, men även den underliggande försäljningstillväxten är betydligt högre än vår historiska tillväxttakt på omkring 6-7 procent per år, noterar vd Leif Bergvall Hansen i rapporten.

Försäljningstillväxten påverkas positivt av en blandning av marknadstillväxt, ökade marknadsandelar och ett mer fördelaktigt produktutbud som ger högre försäljningsvärde, enligt vd.

– Det är glädjande att även se en stark tillväxt räknat i volym på 4 procent trots att vi höjt priserna på våra marknader", skriver Leif Bergvall Hansen.

Den starkaste tillväxten genererades inom produkt-kategorin Ready-to-eat (31 procent) och inom produktkategorin Ready-to-cook Kylda (13 procent). Det var en fortsatt minskning inom den mindre lönsamma produktkategorin Ready-to-cook Frysta (-9 procent) och export växer fortsatt långsammare än de mer lönsamma produktkategorierna.

Som tidigare kommunicerats har en betydande del av årets investeringar varit fokuserade på Irland. För koncernen som helhet, räknar Scandi Standard med investeringar på cirka 380 miljoner kronor under 2019.

Under tredje kvartalet ökade bolagets räntebärande nettoskuld med 84 miljoner kronor till 2.535 miljoner jämfört med utgången av andra kvartalet 2019. Ökningen var främst en konsekvens av betalningen av tilläggsköpeskillingen kopplat till förvärvet av Manor Farm på 133 miljoner kronor.

–Baserat på de rådande marknadsutsikterna ser jag utmärkta möjligheter till gradvis ökad avkastning till våra aktieägare i de kommande perioderna, avslutar Leif Bergvall Hansen vd-ordet i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125