23948sdkhjf

EMV mest populärt bland kvinnor

Dagligvaruhandelns egna märkesvaror, emv, blir allt mer populära. Enligt undersökningsföretaget Yougovs årliga emv-barometer är det nu 64 procent av konsumenterna som har en positiv inställning till emv. En ökning från förra årets notering på 62 procent.

Mest positiva till emv-produkter är de kvinnliga konsumenterna, där hela 72 procent är mycket eller ganska positiva till emv. Det är också fler män än kvinnor som har en negativ inställning till egna märkesvaror.

De svenska konsumenterna ser flera fördelar med emv, där prisvärdhet är den drivande faktorn, skriver Yougov i ett pressmeddelande.

Under de sju åren företaget gjort undersökningen kan man utläsa en tydlig positiv trend för konsumenternas inställning till emv. Det första året, 2013, var endast 55 procent positivt inställda.

I undersökningen har Yougov bland annat frågat konsumenterna vilka egna varumärken de uppfatta som mest prisvärda. Här är topplistan. Procenttalen anger hur många av de svarande som uppfattar varumärket som mycket eller ganska prisvärt:

  1. Garant, 58%
  2. Ica, 54%
  3. Ica Basic, 51%
  4. Milbona, 47%
  5. Garant Eko, 46%
  6. Eldorado, 45%
  7. Enebacken, 43%
  8. Ängens, 41%
  9. Ica I love eco, 40%
  10. Budget, 40%

Undersökningen är genomförd genom webbenkäter i Yougovs onlinepanel 3-10 oktober. 1019 intervjuer med män och kvinnor 18-74 år genomfördes.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094