Cloetta ökar priserna - och vinsten
Konfektyrbolaget Cloetta kommer fortsätta öka priserna under 2020 för att kompensera för högre råvarukostnader och en svagare svensk krona. För den svenska lösviktsaffären ser Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting en potentiell negativ volympåverkan.
Det framgår i vd-ordet till bokslutet för 2019.
Cloetta siktar med prishöjningarna vända den förlustbringande svenska löviktsgodisaffären till slutet av 2020.
Fokus under 2020 är fortsatt "att vara på tillväxt av förpackade märkesvaror, att skapa hållbar lönsamhet inom lösviktsaffären samt minska kostnader och öka effektiviteten inom hela organisationen.
Försäljningen av förpackade märkesvaror ökade organiskt med 3,6 procent. Försäljningen ökade i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Internationella marknader. Försäljningen var stabil i Finland men minskade i Nederländerna och Storbritannien.
Försäljningen av lösviktsgodis var stabil med 0,0 procent organisk tillväxt. Försäljningen ökade i Danmark och Norge men minskade i Sverige, Finland och Storbritannien.
Det justerade rörelseresultatet låg på 216 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019. Det var bättre än analytikernas förväntningar som enligt Bloomberg News var ett justerat rörelseresultat på 196 miljoner kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.722 miljoner kronor (1.646), och var bättre än väntade 1.713 miljoner kronor.
Det rapporterade rörelseresultatet var 209 miljoner kronor (159). Väntat värde var 205 miljoner kronor.
Resultatet före skatt var 213 miljoner kronor (143) jämfört med väntade 181 miljoner kronor, jämfört med väntade 181 miljoner kronor. Resultatet efter skatt landade på 172 miljoner kronor (159).
Styrelsen föreslår en utdelning för helåret 2019 på 1:00 kronor per aktie. Här låg förväntningarna på 1:08 kronor.