23948sdkhjf

De håller sig kvar i hållbarhetstoppen

Lantmännen är åter i topp när Sustainable Brand Index för tredje året låter svenska inköpare rangordna leverantörernas varumärken.

Andraplatsen hålls av Arla.

Svenska inköpare upplever Lantmännen som det mest hållbara varumärket när de tillfrågas i studien Sustainable Brand Index B2B 2019. Att ta ansvar från jord till bord ger inte bara nöjda konsumenter utan även företagskunder. Totalt har 75 storföretag i tio branscher undersökts bedömts av inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige.

Det är framförallt förmågan att ta ansvar för miljö- och klimatrelaterade frågor som utmärker Lantmännen, enligt inköparna. Andra företag som presterar bra är Arla (plats 2 av 75) och Eon (plats 3 av 75). De branscher som upplevs som mest hållbara är energi, FMCG och avfallshantering. I botten av rankingen hamnar logistikföretaget Agility, fastighetsjätten Balder och IT-konsulten Tieto.

Inom FMCG-branschen, där dagligvaruhandelns leverantörer hamnar, lägger sig i år bryggerierna Kopparbergs, Åbro och Carlsberg på de sista platserna. Carlsberg är det varumärke som rasat mest bland branschens företag jämfört med förra året.

I år har också exekutivt inköpsansvariga på små och medelstora företag i Sverige intervjuats kring sin syn på inköp, leverantörer och hållbarhet i värdekedjan.

En knapp tredjedel, 30 procent av dem, tar in hållbarhet som en avgörande faktor vid inköp. Ytterligare 27 procent menar att det är en av många relevanta faktorer medan hela 40 procent säger att det inte är viktigt. Det visar hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index B2B som precis har släppts.

32 procent av de tillfrågade uppger också att de inte har några riktlinjer eller policies alls för hållbara inköp.

– Det är kanske inte så konstigt att företag i detta segment ännu inte har lyckats integrera hållbarhet i sitt inköpsarbete. Det gör det dock inte mindre oroväckande. Om vi ska lyckas nå 2030-målen måste driva agendan, oavsett företagsstorlek, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare:
1 Lantmännen
2 Arla
6 Orkla
10 Skånemejerier
16 Valio
26 Spendrups
30 Coca Cola
32 Nestlé
34 Unilever
42 Carlsberg
44 Åbro
64 Kopparbergs
Källa: Sustainable Brand Index B2B
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094