23948sdkhjf

Framgång för Orklas märkesvaror

Den norska livsmedelsjätten Orkla ökade sina intäkter under fjärde kvartalet 2019 med 9,4 till 12 miljarder norska kronor. Rörelseresultatet hamnade på 1,5 miljarder norska kronor, en uppgång med 7,6 procent.

Det var framförallt Orklas egna märkesvaror som växte med 8,1 procent och ökade rörelseresultatet med 12,1 procent. Den organiska tillväxten låg på 2 procent.

– Orkla avslutade 2019 med ett starkt kvartal där vi uppnådde framgångar både inom försäljning och resultat. Det är uppmuntrande att se att vi stärks i förhållande till ett svagt fjärde kvartal 2018. Inom den varumärkesverksamheten var det en bredbaserad resultatförbättring, säger Orklas V
vd Jaan Ivar Semlitsch i en kommentar.

Inom Orkla Foods förelåg det en särskilt positivt utveckling på den svenska marknaden där de växtbaserade produkterna fortsatta att växa. Även Orkla Confectionary & Snacks växte under kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094