Scandi Standard växer med Ready-to-eat
Kycklingföretaget Scandi Standard växte under 2019 med en nettoomsättningsökning på 12 procent till 9,891 miljoner kronor, det framgår av bolagets senaste helårsrapport. Under sista kvartalet uppgick nettoomsättningen till 2,420 miljoner kronor (2,166), också det motsvarande en tillväxt om 12 procent.
Försäljningstillväxten påverkades positivt av de tidigare genomförda prishöjningar som genomförts som kompensation för högre råvarupriser, men även den underliggande försäljningstillväxten fortsätter att vara betydligt högre än den historiska tillväxttakten på omkring 6–7 procent per år.
Scandi Standard ser också en mycket stark tillväxt inom produktkategorin Ready-to-eat som växte med 34 procent i fjärde kvartalet och med 31 procent för helåret 2019.
– Under de senaste åren har vi ökat marknadsandelarna på våra hemmamarknader genom att introducera nya innovativa och hälsosamma produkter och genom vårt fokus på hållbarhetsarbetet. Jag är övertygad om att detta kommer fortsätta att vara fördelaktigt för oss och möjliggöra en fortsatt uthållig tillväxt. Scandi Standard har en unik position jämfört med konkurrenterna på våra hemmamarknader, kommenterar vd och koncernchef Leif Bergvall Hansen i rapporten.
Scandi Standard redovisar ett resultat efter skatt på 42 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019, att jämföra med föregående års 74 miljoner. Rörelseresultatet blev 87 miljoner kronor (91). Justerat för jämförelsestörande poster låg rörelseresultatet på 104 miljoner kronor (104). För helåret låg rörelseresultatet på 424 miljoner kronor, en ökning med 28 procent.