LRF satsar på digitalisering – går in som delägare
LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, vill öka digitaliseringstakten i det svenska lantbruket och investerar och går in som delägare i det svenska bolaget Hencol som specialiserar sig på digitalisering inom nötköttsproduktion.
– Digitaliseringen inom nötköttsproduktionen är idag mycket begränsad, samtidigt som möjligheterna till och behovet av digitalisering i såväl själva produktionen som genom hela värdekedjan är mycket stort. Om näringen kan få tillgång till bra beslutsstöd, baserat på realtidsinformation, är det mycket värdefullt både för den enskilde lantbrukaren och för efterföljande förädlingsled, säger Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF i en kommentar.
Hencol, från Grebbestad har var varit verksamma i ett decennium och har fram tills 2019 framförallt varit ett forsknings- och utvecklingsbolag men har nu ställts om till ett kommersiellt bolag
Hencol har bland annat lösningar som kontinuerlig övervakning av produktionsdata, genom exempelvis automatisk vägning, som tillsammans med Big Data och AI (artificiell intelligens) ger ett optimerat beslutsstödsystem för lantbrukaren, med information i realtid.
LRF går in med 5 miljoner kronor i Hencol och tar även plats i bolagets styrelse.
– Med LRF:s stora branschkunskap och breda kontaktnät i näringen ser vi att vi tillsammans kan bidra till att stärka den inhemska produktionen, ge uppfödare nya insikter om deras pågående produktion i realtid, möjliggöra större besparingar och bidra till en ökad lönsamhet samt en bättre djurhälsa, säger Johan Karlberg, vd på Hencol.