Svagt uppåt för Atria
När Atria-koncernen sammanfattar sitt 2019 går det att konstatera en stabil men liten uppgång i både försäljning och resultat. Under året uppgick Atria-gruppens försäljning till 1 451 miljoner euro (1 438) och rörelseresultatet blev 31,1 miljoner (28,2).
I rapporten konstaterar Atria att efterfrågan är liknande på samtliga marknader där framförallt kyckling och convenience ökar mest, samtidigt som korv och kallskuret minskar.
Exporten ökade även under året och då framförallt fläskexporten till Kina från Atrias anläggning i Finland fördubblades till 9 miljoner kilo i jämförelse med 2018.
Atria i Sverige gjorde en förlust på 6 miljoner euro, men den förlusten minskade under andra halvan av året och nettoförsäljningen ökade under året, främst drivet av kycklingförsäljningen.
Utvecklingen i Danmark och Estland var fortsatt stabil men verksamheten i Ryssland var en besvikelse och Atria säger att de fortsatt undersöker möjligheterna att sälja av delar eller hela den ryska verksamheten.