23948sdkhjf

Salladsbarer utmanas av krisen

I princip alla företag påverkas nu av coronaepidemin på ett eller annat sätt och då även Picadeli som även de nu ser en tillfälligt minskad försäljning.

– Det beror framförallt på tre saker, först att folk tillfälligt jobbar hemma, det andra är personalbrist prioritering mellan att fylla på hyllorna och att fylla på salladsdisken och det tredje är rädslan för att man skulle bli smittad av maten, säger Kristoffer Sunér, head of food & quality på Picadeli till Food Supply.

Just rädslan för att bli smittad av maten i salladsdiskarna menar Kristoffer Sunér är obefogad, men förståelig just nu.

– Det är är säkert att äta mat från en salladsbar. Vägen du tar till att plocka din sallad är betydligt farligare än något annat och våra salladsbarer är designade för att vara de säkraste på marknaden. Corona är en droppsmitta och kan inte växa via mat. Men folk är rädda då de inte baserar sitt agerande på kunskap utan emotionell känsla, säger Kristoffer Sunér.

I vissa butiker i centrala storstadsområden där det i princip inte är några affärer alls just nu på grund av att stängda kontor har Picadeli valt att stänga ner salladsbarer. Samtidigt har försäljningen på håll i framförallt bostadsnära områden ökat något.

Då Picadeli finns i flera olika europeiska länder har krisen haft olika effekter på olika håll. Ingen brist på råvaror har dock märkts. Men då salladsbarerna är särskilt framtagna för att vara så hygieniska som möjligt har Picadeli en särskild utmaning framför sig just nu.

– I början av salladsdiskens start har vi handsprit för konsumenten. Den produkten har det stundtals funnits stor efterfrågan på, men vi har inte haft någon brist, säger Kristoffer Sunér.

Då kunderna just nu väljer bort att plocka ihop sin sallad själv jobbar Picadeli bland annat med att utveckla tillfälliga färdigpackade food-to-go-lösningar.

– Vi befinner oss i en mycket sällsynt och högst oförutsägbar situation. Då justerar vi snabbt om med temporära food-to-go-lösningar i salladsbaren såväl som lägger fokus på att förbereda oss på att ställa kunna ställa om när det vänder. Som de entreprenörer vi är ser vi möjligheter även i tuffa perioder, säger Kristoffer Sunér.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072