Rootfruit: Mer förpackat naturgodis och mindre lösvikt
Snacksbolaget Rootfruits försäljning i det första kvartalet uppgick till 80,7 miljoner kronor, jämfört med 75,1 miljoner kronor i motsvarande period föregående år.
Det framgår av en uppdatering från bolaget med anledning av covid-19.
Försäljningen i mars ökade med 4,3 procent till 27,8 miljoner kronor (26,7). Enligt bolaget har efterfrågan på natursnacks i lösvikt successivt minskat, samtidigt som efterfrågan på förpackade produkter inom dagligvaruhandeln är stark.
Vidare skriver bolaget att tillfällig stängning i försäljningskanaler som underhållning, resor, retail och gränshandel har påverkat försäljning i mindre omfattning. Däremot har efterfrågan inom hotell och restaurang haft en "viss påverkan på utvecklingen".
Bolagets leveransförmåga har hittills inte påverkats och i dagsläget märks inte några väsentliga störningar i varuförsörjningskedjan.
"Vi kan dock konstatera negativ påverkan på våra inköp av råvaror pga att den svenska kronan har försvagats på kort tid mot USD och Euro", skriver Rootfruit.
I samband med rapporten för det första kvartalet som väntas den 19 maj kommer bolaget att uppdatera prognosen för helåret 2020.