Minskad försäljning – men bättre än väntat för Absolut
Den pågående corona-pandemin beräknades i april påverka Pernod Ricard och dess dotterbolag The Absolut Company negativt med 20 procent. En minskning blev det, men inte med lika mycket som väntat, utan istället med 9,5 procent. för räkenskapsåret 2019/2020.
Absolut Vodka, koncernens största produkt såg sin försäljning minska med 11 procent under perioden. Varumärket följer den generella trenden med nedgång i de annars så starka kanalerna travel retail och horeca men ser en ökning i marknadsandelar i butikshandel i viktiga länder som Tyskland, Frankrike, Kanada och Storbritannien.
Samtidigt har varumärket Malibu gått i motsatt riktning, framförallt på den amerikanska marknaden, och försäljningen har istället ökat med 6 procent under perioden.
– Vi är stolta över att våra varumärken visar en sådan motståndskraft under den här svåra tiden och att konsumenterna väljer våra produkter när försäljningen flyttar från restauranger, flygplatser och barer till dagligvaruhandeln, säger Anna Malmhake, vd och styrelseordförande på The Absolut Company.
Under coronapandemin har Absolut även hjälp den svenska sjukvården med tillverkning av handsprit och desinfektionsmedel.
Fram till juni producerade företaget 3,4 miljoner liter 96-procentig etanol. De tillverkare av desinfektionsmedel och handsprit som köpte etanolen till en symbolisk summa, donerade i sin tur hela besparingen till välgörenhetsinsatser kring covid-19. Hittills har de kunnat donera 6,6 miljoner kronor till välgörenhet.