Frankrike största marknaden för bag-in-box
Det vinälskande och vinproducerande landet Frankrike är idag den största konsumenten av bag-in-box. I pandemins spår har dessutom efterfrågan på vin i bag-in-box ökat.
När bag-in-box introducerades för vin i Sverige 1996 fnyste många vindrickare på näsan och menade att de minsann aldrig skulle kunna tänka sig att köpa vin på kartong. Ännu mindre trodde man att denna förpackning skulle ha någon framgång i det vinälskande landet Frankrike. Men ack så fel man hade.
I dag säljs omkring 65 procent av allt vin i Sverige i bag-in-box och Frankrike är idag den marknad där bag-in-box är störst. I en ny undersökning genomförd av förpackningsföretaget Smurfit Kappa i samarbete med Wine Intelligence har beteendet hos vinkonsumenter i Frankrike och Storbritannien analyserats. I spåren av pandemin har man i allt högre grad övergått till att dricka vin och umgås i hemmet i stället för på krogen.
Resultatet är att efterfrågan på bag-in-box har ökat i år. Den visar att vin på bag-in-box har lockat 3,7 miljoner nya konsumenter i Frankrike och Storbritannien under de senaste sex månaderna. Frankrike är visserligen den största marknaden för vin på bag-in-box, men Storbritannien är den marknad som växer snabbast för närvarande.
Några fördelar med lådvin enligt undersökningen är friheten att dricka önskad mängd, enkelheten i att transportera och valuta för pengarna. Andra fördelar är att bag-in-box-vin är hållbart upp till 6-8 veckor efter öppning, vilket kan jämföras med två, tre dagar för vin på flaska, men även den lägre miljöpåverkan.