23948sdkhjf

"Att köpa bolag är en del av vårt DNA"

Midsonas hälsosamma profil ligger rätt i tiden så utmaningen under det senaste året har inte legat så mycket på förändring som att stå fast vid den utstakade kursen. Särskilt under en period när hela havet stormar.

– I generella termer kan man säga att vi har vi kommit väl ut ur coronakrisen. Men det har varit flera olika faser. Vi hade en stor hamstringsvåg i första kvartalet, en förhöjd efterfrågan under hela andra kvartalet som sen blev något svagare under tredje. Det har ställt stora krav på organisationen men på det hela taget har vi kommit väl ut.

Det säger Peter Åsberg som varit vd och koncernchef för Midsona sedan 2007, då det fortfarande hette Midelfart Sonesson AB.

Vad har varit den största utmaningen under pandemin?

– Det har varit att parera efterfrågan och samtidigt ta hand om personalen på ett bra sätt, det har varit något av en berg-och-dalbana.

Midsona har under en kort period köpt flera bolag och varumärken i både Sverige och i

Faktaruta:

Titel: Koncernchef Midsona

Ålder: 53

Familj: Fru och tre barn

Fritidsintressen: Idrott i alla dess former, tränar löpning, cykling gym,

Utbildning: Civilekonom Lund

Bakgrund: Procter & Gamble 93-98 Coca Cola Finland Sverige 1999-2003, Coetta-Fazer konfektyr 2003-2007. Midsona 2007-nu

Vem skulle du vilja äta middag med: Jag skulle gärna äta middag med blivande vicepresidenten Kamala Harris. Det skulle vara intressant att höra om hennes livshistoria och hur hon avser att skapa förändring i sin nya roll.

Bästa beslutet just nu: Att hålla fast vid vår långsiktiga strategi under coronaepidemin

Europa. Senast var det svenska Gainomax och danska System Frugt som blev en del av den ny ganska omfattande portföljen. Uppköpen är inga tillfälligheter utan en del av Midsonas långsiktiga strategi.

– Målet är att konsolidera en fragmenterad marknad. När jag jobbade på Coca-Cola och Procter så fanns det tydliga konkurrenter. När jag började på Midsona så började vi med att genomlysa marknaden och såg då att på den här marknaden fanns det få starka bolag men fler mindre bolag och familjeföretag, så det fanns utrymme att växa.

Sagt och gjort för Midsona som idag har cirka 40 varumärken i Sverige och många fler i resten av Europa.

– Vi har haft som mål att bygga en stark nordisk plattform och under 2018 började vi även konsolideringsresa i Europa. Fördelen för oss är att vi kunnat skapa skalfördelar och kunnat samordna allt från försäljning av produkter och bearbetning av kunder.

Är strategin fortsatt att köpa fler bolag?

– Den strategin ligger absolut fast, det är en del av vårt DNA. Vår resa som börsbolag har alltid byggt på stark tillväxt och vi har långt ifrån sett slutet på den resan.

Midsonas rötter sträcker sig tillbaka mer än hundra år i tiden men med tiden, och framförallt efter börsnoteringen 1999, så har företaget anlagt en mycket tydlig hälsoinriktning vilket idag präglar hela koncernen. Hälsoprofilen också var en av anledningarna till att Peter Åsberg valde att tacka ja till jobbet som vd

– Jag har personligen alltid varit hälsointresserad, av både motion och att äta bra och nyttigt, så när jag fick den här möjligheten så passade det med mina egna intressen, det ger motivation varje dag att jobba med det man själv är intresserad av.

Peter Åsberg ser heller inga tecken på att allmänhetens hälsointresse skulle avta.

– Ända sedan jag började på det här jobbet har jag sett hur intresset tiden hela tiden växer. Vi blir mer och mer medvetna om hur viktigt det är att motionera och att äta nyttigt. Intressant är också att det som kommit i fokus samtidigt med hälsan är hållbarhetsfrågorna. Våra varumärken som är hälsosamma och i många fall ekologiska, är också hållbara, så desto mer vi säljer vi av våra produkter desto mer kan vi satsa på hållbarhet.

Hur ser ni på konkurrensen?

– Det finns en konkurrens därute men marknaden är fortsatt fragmenterad och vi har ett stort antal fina varumärken inom sina respektive nischer så vi känner oss trygga inför framtiden. Vi har en tydlig strategi som vi hållit fast vid även under corona och vi fortsätter att satsa på vårt arbete med hållbarhet, vilket även gett resultat när vi utsågs som börsens mest hållbara bolag i kategorin daglivaror av Dagens Industri, säger Peter Åsberg.

Tre snabba frågor:

1. Vad har du fokuserat på fram tills nu?

Att fortsatt exekutera vår strategi, utveckla våra varumärken och få konsumenter att göra hållbara och hälsosamma val.

2. Vad är viktigast just nu?

Det viktigaste just nu är att styra Midsona genom coronakrisen.

3. Vad händer inom 5 år?

Det kommer att vara mer fokus på hälsosamma och hållbara produkter. Det kommer att bli ännu viktigare i framtiden och där är vi väldigt bra positionerande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125