Svenskt bolag lanserar vegansk "fisk"
Svenska Hooked Foods grundades för snart två år sedan av Tom Johansson och Emil Wasteson samt bolagets forskningschef, Peter Liu. Målet var att hitta ett hållbarare alternativ till fisk.
– Vi riktar oss främst till flexitarianer som vill äta fisk men mer hållbart. Vi själva älskar fisk och vill kunna äta det med gott samvete, säger Tom Johansson, vd på Hooked till Food Supply.
Nu till våren lanseras företagets första produkt, en tonfiskvariant baserad i huvudsak på sojabönor, solrosolja och alger som går under namnet Toona, med produktion i Nederländerna.
Toona är den första produkten som Hooked vill få ut på marknaden men företaget håller även på att utveckla ett laxsubstitut med namnet Salmoon och framöver vill de även ersätta andra läckerheter från havet med veganska alternativ.
Till en början lanseras Toona på restauranger i storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Göteborg, förhoppningsvis redan i februari.
– Vi börjar med kaféer, sushirestauranger, salladsbarer och veganska nisch-barer men det är inte premiumrestauranger först och främst. Vi för diskussioner med dagligvaruhandeln också men de har fönster först runt vecka 36 så det är inte aktuellt just nu, säger Tom Johansson.
Näringsmässigt ligger den veganska fisken på cirka 17 procent protein, ungefär samma som vanlig fisk. Omega-3-nivåerna är dock något lägre men det är något som Hooked arbetar med att höja.
Vad har varit den största utmaningen med att utveckla produkten?
– Under utvecklingen fram tills nu har vi upptäckt att texturen varit betydligt viktigare än själva smaken. Det är inte omöjligt att få till smaken, även fast det inte är helt lätt, men den måste verkligen få en konsistens som gör att den till exempel faller isär på ett liknande sätt som tonfisk, säger Emil Wasteson, medgrundare och operationell chef på Hooked.
Att få ner priset är en annan utmaning.
– Priset är en tuff del, vi kommer in på en otroligt mogen marknad som levererat billig fisk i 100 år. Vi kommer in med en helt ny produkt och vi har inte volymerna ännu. Det är svårt att matcha priserna så vi ligger inom premiumsegmentet utan att för den sakens skull vara orimligt dyra. Vi vill få så mycket impact som möjligt i början och på sikt hoppas vi kunna sänka priset, säger Tom Johansson.
Nyligen tog Hooked in 5 miljoner kronor och nya investerare, däribland NHL-stjärnan Mattias Weinhandl, och de pengarna ska nu gå dels till marknadsföring men även till att växa bolaget med nyrekryteringar inom både forskning och affärsutveckling.