Kraft tar första steget mot fiberbaserad mikrovågsförpackning
Kraft Mac & Cheese, en klassiker på amerikanska bord i över 80 år, utvecklar och testar varumärkets första återvinningsbara fiberbaserade mikrovågsbägare. När testet är klart senare i år lanserar varumärket en ny Kraft Mac & Cheese Shapes med den nya bägaren och designen.
Den fiberbaserade mikrovågsförpackningen testas för mikrovågssäkerhet och kommer att vara helt av förnybara material. Plastetiketten elimineras genom ny teknik för direktutskrift. Syftet med ändringen från plast till fiber är att minska plastanvändningen och få en förpackning som är både återvinningsbar och komposterbar i industriella komposteringsanläggningar.
Kraft arbetar med externa partners för att certifiera och införliva lämplig återvinningsmärkning för att hjälpa konsumenter att veta exakt vad de ska göra med förpackningen efter sin måltid.
– Konsumenter är kärnan i allt vi gör och vi vet att de letar efter mer hållbara förpackningsalternativ utan att offra den bekvämlighet eller smak de älskar från Kraft Mac & Cheese, säger Matt Carpenter, marknadschef på Kraft Heinz.
– På vår resa att utveckla vår första återvinningsbara fiberbaserade mikrovågsugns Kraft Mac & Cheese-bägare var det viktigt att samarbeta med kunder som delar vår passion. Deras ovärderliga feedback hjälper till att skapa förpackningslösningar med tanke på både dagens konsumenter och framtida generationer.
Företaget skriver att denna innovation stöder Kraft Heinz-företagets resa mot ansvarsfull, hållbar praxis som sträcker sig till alla aspekter av verksamheten, inklusive ett åtagande som syftar till att göra 100 % återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara förpackningar till 2025.
The Kraft Heinz Company är noterat på Nasdaq: KHC och ett världens största livsmedelsföretag med en nettoomsättning på cirka 25 miljarder dollar 2019.