23948sdkhjf

Miljardstöd att söka för marknadsföring av svenska matvaror

För bransch- och producentorganisationer som vill marknadsföra produkter och livsmedel som producerats i EU finns stora summor att hämta. Motsvarande 1,8 miljarder kronor finns avsatt för stöd till säljfrämjande åtgärder under 2021.

En del av summan är öronmärkta pengar för projekt med fokus på hållbarhet, ekologiskt, frukt och grönt.

Genom stödet går det att få en medfinansiering som täcker upp till 85 procent av kostnaden för exempelvis reklamkampanjer eller deltagande i utställningar och mässor.

I slutet av januari öppnar EU-kommissionen för ansökningar. 

– Vi har tyvärr inte haft så många ansökningar från Sverige tidigare, men glädjande nog ser vi ett ökat intresse från de svenska organisationerna. De senaste åren har vi fått godkända ansökningar från Svenskt kött, Organic Sweden och Ekologiska lantbrukarna. Det rör sig om stora summor så det är givetvis viktigt att Sverige är med och tar del av stödet precis som andra EU-länder. Jag hoppas att många tar chansen att söka i år, säger Susanna Axelsson, handelspolitisk utredare på Jordbruksverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078