Nya förpackningar för e-handel av dryck
Förpackningsledaren Smurfit Kappa har lanserat eBottle, ett nytt sortiment av förpackningslösningar för den snabbväxande e-handelsmarknaden för drycker och vätskor.
Den nya produktportföljen innehåller en mängd hållbara lösningar för singel- och multipack-produkter, inklusive Rollor för flaskor, BiPack och insatsen Pop-up.
– Vårt nya eBottle-sortiment erbjuder dryckesföretag en serie ändamålsenliga och skräddarsydda förpackningslösningar som adresserar de viktiga utmaningarna för deras e-handelskanal. Det innovativa sortimentet i kombination med vårt fokus på e-handelsprocesser, leveranskedjan och konsumentupplevelsen, har alla bidragit till ökad försäljning och högre effektivitet för våra kunder, säger Arco Berkenbosch, VP Innovation and Development på Smurfit Kappa.
Det kraftiga uppsvinget för e-handeln på grund av covid-19-pandemin är tydlig inom alla sektorer och dryckesmarknaden har också sett en stor effekt på försäljningen. Detta gäller i synnerhet online-försäljningen av alkoholhaltiga drycker som har ökat med 34 % i Europa , vilket driver på efterfrågan för hållbara, slitstarka och konsumentvänliga förpackningar som skyddar produkten under transport, menar Smurfit Kappa.
Smurfit Kappa erbjuder utöver eBottle-sortimentet även en mängd automatiserade lösningar för optimering av förpackningsprocesserna. Ett exempel på ett företag som redan drar nytta av Smurfit Kappas kunskaper på området är InterDrinks.
InterDrinks är ett e-handelsföretag som säljer mer än 2 500 olika typer av öl och ölprodukter. Smurfit Kappa introducerade en flexibel och unik förpackningslösning som passar för alla de olika storlekar av produkter som InterDrinks säljer. Den innehåller även en automatiserad lösning som monterar förpackningarna efter behov.
– Den europeiska online-marknaden för alkoholhaltiga drycker är värd 5,6 miljarder euro och vi vill hjälpa företag att dra nytta av den verkliga tillväxten och möjligheterna i detta segment. Som ett resultat av den förpacknings- och automatiseringslösningen som InterDrinks har implementerat har de kunnat öka sin förpacknings- och fyllningskapacitet med 66 %, vilket i sin tur gör att de kan hantera fler beställningar snabbare, säger Herwin Wichers, Market Development Director på Smurfit Kappa.