Tex mex bakom Pauligs förbättrade resultat
Omsättningen stod stilla, men resultatet förbättrades för Paulig under det coronapräglade fjolåret. till 88,3 miljoner euro. Mycket tack vare en växande tex mex-försäljning.
Livsmedelsföretaget, som äger varumärken som Santa Maria och Risenta, ökade rörelseresultatet från 75,4 miljoner till 88,3 miljoner euro.
– Det är en betydande förbättring som är driven av en stark operativ verksamhetsdrift, en ny effektiv verksamhetsmodell och intressebolaget Fuchs Groups bidrag till det konsoliderade resultatet, kommenterar vd Rolf Ladau.
Nettoomsättningen 2020 stannade på 919,5 miljoner euro. Att jämföra med 921,4 euro året innan. av de 919,5 miljonerna stod de nordiska länderna för 53 procent och övriga länder för 47 procent.
– Vi var snabba på att ställa om när pandemins effekter blev synliga och lyckades hantera en ökad efterfrågan från många av våra retailkunder i Skandinavien och Centraleuropa. Särskilt tex mex-kategorin hade en kraftig tillväxt men vi såg också en positiv utveckling för våra kryddor och asiatiska produktkategori, säger Henrik Samuelson, SVP Scandinavia & Central Europe på Paulig.
Tex mex-kategorin växte med totalt 7,6 procent under 2020.