23948sdkhjf

Atria gör stor plastbesparing

Atria lanserar en ny förpackning för Lönnebergas kycklingsortiment som mer än halverar åtgången av plast.

Stora delar av Lönnebergas kycklingsortiment lanseras v11 i en ny förpackning med mer än halverad plaståtgång. Den nya förpackningen innebär 20 ton mindre plast varje år. 

Vacuumförpackningen minskar även matsvinnet genom förlängd hållbarhet, och tar mindre plats under transport, i butik och hemma hos konsument. Bra för miljön, bra för alla, menar Atria, som jobbar hårt för att minska sina förpackningars klimatpåverkan. 
Den nya förpackningen i mjukplast minskar plaståtgången med minst 57%  jämfört med den tidigare förpackningen.

Den mindre förpackningen för lårfilé har minskad plastanvändning med 57%, medan det för de större förpackningarna för Lönnebergas bröstfilé, minutfilé, tunna delade bröstfiléer och den stora förpackningen lårfilé, är en plastreducering på 63%.

Sammantaget innebär det att Atrias totala plastanvändning minskar med 20 ton per år. Och dessutom förlänger den nya förpackningen hållbarheten med 1-2 dagar, vilket man menar kommer att bidra till minskat matsvinn.

– Vi arbetar för att minska påverkan i alla delar av värdekedjan och har jobbat med utvecklingen av den nya förpackningen i två år. Vi är först på marknaden med den nya förpackningen som vi ser även kommer driva kategorin. Bytet till en mer miljösmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsumenten, säger Adam Berggren, förpackningschef på Atria.

För butik och webbhandel tar den nya förpackningen mindre plats i hylla/på lagret samt vid transport, vilket innebär ytterligare miljöfördelar och att fler förpackningar får plats i butikens hyllor. Den nya förpackningen är ett resultat av vad som efterfrågats i flera konsumentundersökningar som Atria har gjort där god och hälsosam mat förpackad i en praktisk och framför allt miljövänlig förpackning står högst på önskelistan.

För konsument tar den nya förpackningen mindre plats i såväl påse som kylskåp och källsortering samt är enkel att öppna.
– Vi måste möta kraven från den växande gruppen av hälso- och miljömedvetna konsumenter. Genom att förnya och ständigt förbättra vår produktportfölj erbjuds konsumenterna ett brett sortiment av goda och hälsosamma produkter till dagens alla måltider, säger Anna Kultalahti, kategorichef för kyckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072