23948sdkhjf

Martin & Servera vill minska matsvinnet – lanserar ny digital plattform

Martin & Servera ger fler chansen att hjälpa till att minska matsvinnet.

Martin & Servera-gruppen lanserar möjligheten för kunder inom stat, kommun och region samt privata kedjor att köpa från deras utförsäljningslista i e-handeln. Möjligheten finns redan för Martin & Servera Restaurangshandels kunder och nu breddar man alltså gruppen.  

 Genom lanseringen av den nya sajten, Rädda Mat (www.raddamat.se), breddar vi nu tillgängligheten så att även kunder som använder andra digitala inköpskanaler än vår e-handel kan köpa varor på utförsäljning och därmed minska matsvinnet. Det känns fantastiskt bra, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör. 

Kunder inom stat, kommun och region samt privata kedjor vars inköpssystem kommunicerar direkt (EDI) med Martin & Servera Restauranghandels affärssystem kan nu hjälpa till med att minska matsvinnet. Via utförsäljningslistan i e-handeln, som lanserades vid halvårsskiftet 2019, har kunderna kunnat rädda varor från att slängas – och samtidigt göra bra affärer. Under 2020 har 661 ton varor räddats från att bli svinn på det här sättet. Det är en ökning med 350 procent jämfört med föregående år. 

 Vi ska halvera svinnet i vår egen verksamhet till 2025 och det här är en av många åtgärder som vi gör för att nå det målet. Kunderna är med och minskar svinnet samtidigt som de kan göra klipp på varor de ändå behöver i sin verksamhet. Det är bra både för miljön och för affärerna, säger Kristina Ossmark. 

En del av de varor som ändå blir kvar på lagerhyllan doneras till lokala välgörenhetsorganisationer (Martin & Servera har samarbeten med Stadsmissionen i Stockholm, Västerås och Umeå, Räddningsmissionen i Göteborg och Hela människan i Norrköping). Totalt donerades 81 ton varor under 2020. 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156