Absolut trotsar pandemin och ökar försäljningen
Den globala försäljningen av Absolut Vodka ökade med 5 procent för räkenskapsåret som sträcker sig från juli 2020 till juni 2021.
The Absolut company konstaterar att Absolut Vodka ”trots pandemins hämmande effekter har visat både motståndskraft och förbättrad prestation med en global tillväxt på 5 procent under räkenskapsåret”.
Tillväxten drivs delvis av återhämtningen i USA där försäljningen inom detaljhandeln var fortsatt stark under hela pandemin följt av förbättrad försäljning i barer och restauranger när de successivt öppnades igen under 2021. Även på marknader som Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Polen har konsumenternas efterfrågan varit fortsatt hög vilket drivit god tillväxt.
Bolaget, som ägs av jätten Pernod Ricard, har också sett en växande cocktailtrend som mötts med nya Absolut Cocktails och Absolut Soda på marknader som USA, Kanada och Sverige.
Absolut Vodka har som mål att ha fossilfri produktion år 2025. Det slutliga målet är sedan att tillverka en koldioxidneutral produkt år 2030, inklusive led som förpackning och jordbruk.
– Det är viktigt för företag att se bortom effekterna av sin egen verksamhet och att titta på den totala effekten. Ett steg i denna riktning som jag är särskilt nöjd med är att vi under året lyckades uppnå mer än 50 procent återvunnet klart glas i våra flaskor före vår tidsfrist 2025, detta tack vare ett bra samarbete med Ardagh Group i Limmared, säger Stéphanie Durroux, ordförande och vd, The Absolut Company.
Moderbolaget Pernod Ricard totala försäljning ökade med 10 procent och vinsten med 18 procent till 2 423 miljoner euro. För både Malibu Rum och Kahlua har det varit ett rekordår med en tillväxt på 24 respektive 16 procent.