Dagligvarukedjorna ser allvarligt på Scandi Standards problem
På måndagen framkom återigen uppgifter om missförhållande i hantering av kycklingar hos Scandi Standard. Dagligvaruhandeln är bolagets största försäljningskanal av bolagets varumärke Kronfågel och de stora kedjorna har ögonen på hur bolaget hanterar problemen.
"Vi ser väldigt allvarligt på det inträffade och har en nära dialog med Kronfågel. Djuromsorg och livsmedelshygien är mycket viktigt för Ica och våra kunder ska känna sig trygga med de varor som finns i Ica-butikerna", skriver Ica:s hållbarhetschef Lena Sparring i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.
Under våren framkom i en granskning av Aftonbladets och Viafrees program "200 sekunder" att kycklingar skållades levande i Kronfågels fabrik i Katrineholm. Konsumenterna rasade och enligt rapporten för det andra kvartalet uppskattades den minskade försäljningen inom bolagets största segment "ready-to-cook" (ej tillagade produkter) till 7 procent som en konsekvens av den negativa uppmärksamheten.
På måndagen var det dags igen när "200 sekunder" avslöjade att ett stort antal kycklingar skadas på väg till slakt där bland annat vingar och nackar bryts under transporten. Vid en stickprovskontroll i maj noterades bland annat 17 skadade kycklingar inom loppet av två minuter.
I delårsrapporten för det andra kvartalet skrev vd Otto Drakenberg att "huvuddelen av avvikelserna som noterats i den svenska verksamheten har åtgärdats under sommaren". Janneke Vackerberg, kommunikationschef på Kronfågel, säger till Nyhetsbyrån Direkt att klämskador är något som bolaget arbetar löpande med och att nivån under själva transporten är nere på 0,0008 procent. Vingskador som kan uppkomma någon gång under hela processen från uppfödare till slakt ligger på 1 procent.
Under rapporteringen kring de skållade kycklingarna bojkottade bland annat kocklandslaget Kronfågel och flera kommuner tackade för sig. Majoriteten av bolagets försäljning kommer dock från ready-to-cook inom dagligvaruhandeln. Segmentet står för cirka 75 procent av omsättningen och av dessa kommer 80 procent från dagligvaruhandeln.
Dagligvarukedjorna Ica, Axfood och Coop har ännu inte vidtagit några åtgärder mot Kronfågel, men de tre kedjorna med en sammanlagd marknadsandel på 90 procent säger till Nyhetsbyrån Direkt att det förs en dialog med Kronfågel om problemen.
"Vi har tillsynsmyndigheter som ska granska slakterier och vi litar på att det fungerar. Men ibland får man själv agera som stor inköpare när vi tycker att vi ser saker som oroar oss, och i samband med det som framkom i maj valde vi själva att ta kontakt med Kronfågel för att framföra att det inte var ok för oss", säger Coops presskommunikatör Therese Knapp.
Vilka åtgärder kan ni vidta om sådana här saker inte förbättras hos en leverantör?
"Vi har ett avtal med varje leverantör där de har förbundit sig till Coops leverantörskrav, som ibland är samma som lagar och regler och ibland högre, och vi har ju möjlighet att avbryta ett avtal om vi anser att de inte lever upp till de krav som vi har", säger Therese knapp och tillägger att något sådant inte ligger på bordet i dagsläget för Kronfågels del.
Även kollegorna på Axfood har en öppen lina med bolaget efter vårens händelser.
"Vi hotar inte med bojkott, men vi vill se att man kommer tillrätta med problemen", säger Axfoods presschef Magnus Törnblom till Nyhetsbyrån Direkt och tillägger att Axfood ser allvarligt på om det kommer fram uppgifter om missförhållanden eller brister.