Över hälften beredda att betala mer för svenskt
Den svenska trenden inom livsmedel är fortsatt stark och nu visar en ny undersökning utförd av Novus på uppdrag av Landshypotek Bank att hela 85 procent av de tillfrågade endast eller oftast försöker handla svenskproducerad mat.
Drygt 77 procent av de tillfrågade uppger att de oftast försöker handla svenskt och 8 procent att de endast handlar mat från hemlandet.
Undersökningen visar att det är främst barnfamiljer som försöker att handla svenskproducerat och nio av tio av de tillfrågade anser också att svensk mat håller en högre kvalitet. När det kommer till att öppna plånboken uppger också 58 procent att de är villiga att betala mer för livsmedel som producerats inom landets gränser.
Undersökningen visar också att stadsbor i mindre utsträckning än landsortsbor enbart handlar svenskproducerat och 71 procent av stadsborna uppger att de gör så för att gynna svenskt lantbruk jämfört med 76 procent av landsortsborna. Landsortsborna handlar även oftare lokalt för att gynna de lokala producenterna och trakten i jämförelse med stadsborna.