23948sdkhjf

Ost i maten har framtiden för sig

Växtbaserat, lokalt och skriverier om antibiotika kan vara receptet bakom en ny svensk ostbaserad vardagsmat.

Den som inte åt kött men som ville grilla något proteinrikt för några år sedan kastade förmodligen upp en bit av den cypriotiska delikatessen halloumi över glöden. Idag kan samma person, med samma hunger efter grillad ost, se sig om efter grilltåliga ostar producerade av ett antal olika mejerier. Till viss del beror den omritade grillostkartan på en överdriven story om användning av antibiotika som blev het 2019.

– Vi har haft grillost i sortimentet i några år nu men när antibiotika-larmet kom för halloumi så ringde vi upp Ica och frågade om de ville ha ett alternativ, säger Malin Jakobsson, vd på Dalsspira Mejeri.

Larmet om den höga användningen av antibiotika i halloumins hemland Cypern var inte inkorrekt men det faktum att just de mjölkdjur som används i produktionen inte använde antibiotika försvann i rapporteringen. Men intresset för svenska alternativ föddes inte 2019.

–  I Sverige har både efterfrågan och volymerna ökat de senaste åren och det är beror nog mycket på kraven på hållbarhet vilket gör att många söker sig om efter ett svenskt alternativ, säger Anders Segerström, vd på Falköpings Mejeri vars produktion av grillost kom igång under vecka 19 efter coronarelaterade förseningar.

Idag säljs det ungefär 4 600 ton halloumi och grillost varje år i Sverige och försäljningen har ökat med cirka 6,2 procent de senaste åren, det visar siffror från Nielsen IQ. Men även andra matlagningsostar har vuxit kraftigt under samma period där både färdigriven ost, mozzarella, parmesan och ricotta ökat både i värde och volym. Till viss del beror ökningen på ökad matlagning i hemmet under pandemin men det är inte mycket som tyder på att vi kommer se en minskning av varken matlagningsost eller grillost.

Jag tror inte det kommer minska, det är en produkt som har hittat sin målgrupp, det börjar bli en del av vardagskosten. Stekosthyllan kommer att växa framöver tror jag fast i olika segment med olika förpackningar där det finns plats för basic, premium och allt däremellan, säger Malin Jakobsson.

Anders Segerström på Falköpings Mejeri tror även han att det finns gott om utrymme på marknaden för både grillost, men även andra matlagningsostar tillverkade av svensk råvara.

– Man kan inte utesluta att man hittar fler varianter i framtiden i det här segmentet. Det finns massa utländska ostar som man kan flytta hem till Sverige, säger han.

Ostförsäljning

Volym 12 månader (ton) Utveckling 3 år Uteckling 12 månader
Matlagningsost 33457,4 8,40% 10,03%
Chevre/getost 638,7 0,50% 0,27%
Färdigriven 8741,8 8,86% 6,90%
Halloumi 4589,3 6,23% 3,60%
Mascarpone 295,4 3,17% -9,61%
Mozzarella 5881,5 8,50% 13,02%
Annan 2830,3 6,77% 23,75%
Parmesan 2421,6 15,19% 16,90%
Ricotta 247,5 15,63% 24,88%
Vitost 7811,3 8,69% 10,39%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095