Stabilt 2021 för Atria
Atria lyckades under 2021 att öka sin försäljning med cirka 36 miljoner euro till 1 540 (1 504) samtidigt som koncernens justerade EBIT låg på cirka 49,2 miljoner euro.
– Vi kan vara nöjda med resultatet. Framför allt var resultatet bra under de första sex månaderna 2021. Även om de exceptionella omständigheter som orsakats av coronaviruset har förlängts, har Atrias prestationer varit bra, skriver Juha Gröhn, Atrias vd i kvartalsrapporten.
Samtidigt minskade vinsten i det fjärde kvartalet från 15,1 miljoner euro 2020 till 10,3 miljoner i år vilket är en minskning av EBIT i procent från 3,8 till 2,5.
– Vid årets slut var försäljningen i linje med förväntningarna, men stigande kostnader minskade lönsamheten. Kostnadsökningen har belastat Atrias hemmamarknad inom alla affärsområden och har påverkat ett brett utbud av råvaror, material, förnödenheter och tjänster som Atria upphandlar. Energikostnaderna har också stigit, skriver Juha Gröhn.
Försäljningen på Atrias hemmamarknad Finland 2021 uppgick till 1105,7 miljoner euro (1066,3) och i Sverige ökade försäljningen med 19,5 miljoner euro till 351,7 miljoner (332,2). Försäljningsökningen härrör främst från foodservice och snabbmats-segementet som återhämtade sig under ett år då restriktionerna släppt och samhällen långsamt öppnats upp.
I Danmark och Estland däremot minskade försäljningen från 106,8 miljoner euro till 104,9 miljoner vilket beror på en minskning av försäljningen i handeln.