Vego – snabbväxaren som kom av sig
Mer än 1,3 miljarder kronor. Så mycket säljs vegetariska produkter för i den svenska dagligvaruhandeln enligt unika siffror från NielsenIQ.
Men kategorin som ökat kraftigt de senaste åren, ser nu ut att ha avstannat.
De frysta produkterna, som står för den absolut största delen, minskade rent av något under det senaste året.
De färska produkterna fortsätter dock att öka, även om ökningstakten nu ligger på nivåer runt 5-6 procent.
Tidgare år har ökningstakten legat på över 20 procent. Det rullande helåret som slutade vecka 4 2021 ökade till exempel de färska vegetariska produkterna med 22 procent i volym och 26 procent i värde.
– Det är tydligt att tillväxten har avstannat. Kategorin kanske har hittat sin nivå, även om vegetariska produkter fortsätter att vara intressanta. Förra året var till exempel alla tre finalister till utmärkelsen Årets Dagligvara växtbaserade, säger Anna Ekström, sales director Nordics, UK & Ireland på Nielsen till Fri Köpenskap.
De tre var vegokebab från Schysst käk, vegopizza från Anamma, Orkla Foods Sverige och Havregurt Turkisk från Oatly, där till sist kebaben tog hem priset.
Enligt statistiken ligger prisnivån relativt stilla. Volym- och värdeutvecklingen är ungefär lika. Det innebär att den senaste tidens ökade matprisinflation ännu inte syns i siffrorna, som gäller till och med vecka 4.
– Om ett halvår kommer vi att se helt andra priser, säger Anna Ekström.
Värde, tkr | |||||
Helår 2 år sedan | Helår 1 år sedan | Förändring % | Senaste 12 månaderna | Förändring % | |
Frysta vegetariska produkter | 917 624 | 1 099 257 | 20% | 1 089 294 | -1% |
Färska vegetariska produkter | 194 618 | 244 361 | 26% | 256 650 | 5% |
Totalt vegetariska produkter | 1 112 242 | 1 343 618 | 21% | 1 345 944 | 0% |
Volym, ton | |||||
Helår 2 år sedan | Helår 1 år sedan | Förändring % | Senaste 12 månaderna | Förändring % | |
Frysta vegetariska produkter | 10 301 | 12 085 | 17% | 11 955 | -1% |
Färska vegetariska produkter | 1 814 | 2 222 | 22% | 2 364 | 6% |
Totalt vegetariska produkter | 12 115 | 14 307 | 18% | 14 319 | 0% |
Läs även vår artikel om växtbaserade alternativ: Växtbaserade alternativ – ständigt ifrågasatta men här för att stanna