Kycklingvarumärken rasar i hållbarhetsanseende
Kycklingvarumärkena Guldfågeln och Kronfågel är de varumärken som rasat mest av alla i årets Sustainable Brand Index, SBI. Kronfågel faller 197 placeringar till plats 278 och Guldfågeln rasar 187 platser till plats 282 av 410 varumärken.
– Det var inte oväntat. Det är rimligt med den mediala uppmärksamheten kring deras djurhållning och den efterföljande debatten. De har inte heller lyckats att vara tydliga i sin kommunikation, säger Erik Elvingsson Heden.
Den stora kometen i varumärkesundersökningen är att näthandlaren Matsmart går rakt in på fjärde plats totalt bland 410 varumärken.
– Jag blev överraskad, säger SBI:s vd och grundare Erik Elvingsson Hedén.
– Jag trodde att de inte hunnit bli så kända bland allmänheten, men de har lyckats bra med sin marknadsföring och hållbarhetskommunikation, fortsätter han.
I undersökningen, där 24 300 svenskar tillfrågats hur de rankar olika varumärken ur ett hållbarhetsperspektiv, har Coop och Ikea de senaste åren turats om i toppen.
I år var det Ikeas tur att toppa listan.
– Ikea är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. Ikea har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap, säger Erik Elvingsson Hedén.
De svenska butikskedjorna för dagligvaror brukar mestadels befinna sig i det övre skiktet när konsumenterna rankar varumärkenas hållbarhetsprofil, och i år är inget undantag.
Coop, Ica, Willys, Hemköp, City Gross och Lidl befinner sig bland de 100 bästa. Det är bara Tempo, som här placerar sig den absoluta botten på plats 366.
Tvåa bland dagligvarukedjorna och femma totalt hamnar Ica. Men kedjan kan glädja sig att åt att varumärket Ica I love Eco som nykomling i mätningen kliver in på en fin elfteplats totalt, före livsmedelsvarumärken som Saltå Kvarn, Kung Markatta och Gogreen.
– Orsaken till att vi inte mätt det tidigare är att konsumenterna inte uppfattat det som ett självständigt varumärke, men det har ändrats, säger Erik Elvingsson Hedén.
Ett företag som lyckats med sin hållbarhetskommunikation är bryggeriet Spendrups, som klättrar 133 platser, från 290 till 157.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021-februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.
Så placerade sig branschens varumärken
Consumer Goods Corporations | ||
67 | Essity | |
184 | Orkla | 159 |
306 | Unilever | 324 |
336 | Johnson & Johnson | 305 |
356 | Procter & Gamble (P&G) | 348 |
369 | Danone | 254 |
379 | L'Oréal Group | 354 |
388 | Nestlé | 342 |
E-handel livsmedel | ||
4 | Matsmart | |
90 | Linas matkasse | 58 |
97 | Mat.se | 155 |
124 | Mathem | 76 |
230 | Middagsfrid | 209 |
Livsmedel – mat | ||
3 | Änglamark | 4 |
9 | Lantmännen | 7 |
10 | Arla | 17 |
11 | ICA I love Eco | |
13 | Polarbröd | 18 |
14 | Saltå Kvarn | 5 |
17 | Kung Markatta | 14 |
20 | GoGreen | 22 |
25 | Urtekram | 20 |
30 | Pågen | 77 |
32 | Norrmejerier | 45 |
37 | Skånemejerier | 36 |
38 | Wasabröd | 37 |
39 | Axa | 41 |
40 | Leksands Knäckebröd | |
45 | Svenska Lantchips | 46 |
46 | Hälsans Kök | 54 |
48 | Alpro | 72 |
52 | Oatly | 50 |
56 | Kungsörnen | 56 |
72 | Paulúns | 97 |
80 | Frebaco | 113 |
105 | Felix | 109 |
106 | Abba | 161 |
108 | Valio | 61 |
116 | Dafgårds | 131 |
119 | Risenta | 79 |
130 | Garant | 111 |
131 | Zeta | 84 |
144 | Skogaholm | 124 |
158 | Findus | 147 |
170 | Santa Maria | 179 |
174 | OLW | 227 |
178 | Estrella | 201 |
185 | Scan | 128 |
194 | Lönneberga | 194 |
197 | Marabou | 139 |
202 | Fazer | 178 |
204 | Kavli | 246 |
213 | Kalles Kaviar | 181 |
215 | Göteborgs Kex | 211 |
222 | Ekströms | 280 |
242 | Semper | 266 |
257 | Kockens | 206 |
262 | Cloetta | 273 |
264 | Barilla | 303 |
271 | Fontana | 288 |
278 | Guldfågeln | 91 |
282 | Kronfågel | 85 |
312 | Ballerina | 282 |
325 | Knorr | 260 |
348 | Oreo | 386 |
352 | Eldorado | 358 |
353 | Rydbergs | 291 |
357 | Heinz | 328 |
358 | Tulip | 353 |
367 | Pringles | 382 |
Livsmedel – dryck | ||
50 | Loka | 64 |
63 | Ramlösa | 38 |
68 | Arvid Nordquist | 55 |
86 | Löfbergs | 172 |
94 | Zoégas | 146 |
95 | ProViva | 95 |
129 | Gevalia | 104 |
153 | Bravo | 195 |
157 | Spendrups | 290 |
181 | God Morgon | 173 |
195 | Norrlands Guld | 163 |
252 | Nespresso | 329 |
261 | Coca-Cola | 234 |
272 | Fanta | 352 |
283 | Åbro | 274 |
287 | Heineken | 370 |
295 | Pepsi | 292 |
297 | Mariestads | 197 |
315 | Carlsberg | 212 |
337 | Absolut Vodka | 327 |
345 | Kopparbergs | 310 |
393 | Sprite | 317 |
394 | Red Bull | 372 |