23948sdkhjf

Heineken varnar för nya kraftiga uppgångar

Det nederländska bryggeriet Heineken varnar för prisuppgångar på grund av kraftiga kostnadsökningar, framgår av uttalanden i samband med bolagets delårsrapport.

Heineken, som är världens näst största bryggeribolag, sålde mer öl än väntat under första kvartalet i takt med att europeiska konsumenter återvände till barer när pandemirestriktioner lättades. Framöver väntar dock ett tufft marknadsklimat, sade vd Dolf van den Brink.

Bakom kostnadsökningarna för ölproduktionen ligger prisuppgångar på insatsvaror, varav spannmål importeras i stor skala från det krigsdrabbade Ukraina och det anfallande Ryssland som straffats med sanktioner.

Dessutom har kriget eldat på prisuppgångar i energiråvaror som drar upp kostnaden för transport, skriver Heineken.

I Heinekens portfölj av ölsorter ingår bland annat Moretti, Amstel och Tiger utöver varumärkesoriginalet.

Omsättningen ökade med 25 procent till 5,8 miljarder euro under kvartalet, vilket renderade i en nettovinst på 417 miljoner euro. Nettovinsten är mer än dubbelt så hög som i samma kvartal ett år tidigare.

Heinekens aktie handlades upp med omkring 5 procent på Amsterdambörsen under onsdagen, medan den danska konkurrenten Carlsbergs aktie var upp med 3,1 procent trots varningen om prisuppgång.

"Faktumet att priserna kan växa så här mycket samtidigt som också volymerna ökar kraftigt är en stark förklaringsmodell för att bevisa att sektorn kan föra över kostnader till kund med prissättning både i år och nästa år", sade analytikern Trevor Sterling på Bernstein till Financial Times.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067