Nu slår inflationen mot butikerna
Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade rekordartat med 7,2 procent i april enligt senaste Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Högsta toppnoteringen innan under de senaste 12 månaderna låg på 2,5 procent i februari.
Men den ökade försäljningen är inte ett bevis på framgång för dagligvaruhandeln. Kalendereffekten på grund av påsken beräknas till 2,5 procent och tillsammans med en prisökning för livsmedel på 6,6 procent enligt SCB:s konsumentprisindex så framgår det att utvecklingen för handeln haft en negativ utveckling under månaden.
– Prisinflationen för livsmedel syns tydligt i april. Korrigerat för såväl prisjustering som kalendereffekt minskade dagligvaruhandeln i april med 2 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Även den här månaden, liksom under det senaste halvåret, så var det de fysiska butikerna som stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln med en försäljningsutveckling på 10,2 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt minskade e-handeln med 32,5 procent där främst upphämtning i butik minskade med 41 procent samtidigt som hemleverans minskade med 22,5 procent.
Den totala e-handelsandelen minskade under april till 4,5 procent från 5,4 procent föregående månad och upphämtning i butik stod för 2,1 procent och hemleverans för 2,4 procent.