23948sdkhjf

Smart etikett för livsmedel vann pris

Utvecklingsföretaget Innoscentia som har tagit fram en teknik för att mäta hur färska livsmedel är i sin förpackning har vunnit priset Årets Impact Maker. Startup-priset syftar till att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet.

Årets Impact Maker är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i Fokus. Priset delades ut för andra året och vinnaren korades på Livsmedelsdagarna i september. Tre finalister, Mycorena, Norbite och Innoscentia fick pitcha sina koncept på scenen inför cirka 300 deltagare och en jury av investerare.

I juryn ingick Anders Jacobson, Crosslight Partners, Helen Tafflin, Almi Invest GreenTech, Marika King, PINC Paulig incubator och Jakob Söderström, Lantmännen.

Innocentia korades till vinnare och är ett bolag som arbetar med att utveckla smarta etiketter för livsmedel. Målet med etiketten är att hjälpa livsmedelsproducenter, handlare och slutkonsumenter med en betydligt mer exakt indikation är dagens utgångsdatum. Innocentia använder sig av sensorer för att mäta gasutvecklingen i förpackningen och därmed möjliggöra kommunikation av en dynamisk hållbarhetstid genom etiketten.

Målet är att hjälpa livsmedelsproducenter, handlare och slutkonsumenter med en betydligt mer exakt indikation än dagens utgångsdatum och eventuellt helt ersätta märkning. Ett viktigt initiativ som adresserar den enorma svinnutmaningen på ett föredömligt sätt, menade juryn.

– Vi gratulerar Innoscentia och ser fram emot att följa dem framåt säger Elén Faxö, ledamot av styrelsen för Livsmedel i fokus.

– Vi är väldigt glada för den uppmärksamhet och det stora antalet nomineringar vi fick in till årets tävling. Det var en stark uppställning med innovativa koncept som lovar gott inför matsystemets framtid, säger Jesper Orhammar, handläggare, Hälsa, Vinnova.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078