Snacksbolaget dubblar omsättningen och vänder till vinst
Pändy, som säljer godis som marknadsförs som mer hälsosamma än alternativen, redovisade en omsättning på 50 miljoner kronor för 2022. Det uppger bolagets vd Ebba Dahlström i en intervju med Breakit där hon också pekar de faktorer som möjliggjort för fördubblingen av intäkterna jämfört med 2021.
– Jag skulle säga förbättrad produktion, utökad distribution och kraftfulla, med kostnadseffektiva marknadsinvesteringar. Att vi är en del av Humble har också gett oss nya möjligheter. Här finns egenägda fabriker och ett starkt distributionsnätverk som har bidragit till en bra varuförsörjning och en mängd nya försäljningskanaler, säger hon.
Rörelseresultatet blev 3,3 miljoner kronor vilket innebär att bolaget för första gången sedan starten för sju år sedan går med vinst.
– Vi påbörjade omställningen mot vinst redan under kvartal två 2021. Vi har historiskt kämpat med att produkter behöver reas ut eller slängas på grund av bristande kvalitet eller korta datum. Men vi har fått bukt med problematiken och stärkt marginalerna, säger Ebba Dahlström.
Bolaget har etablerat sig i Sverige, Norge, Estland och Island. Ambitionen för 2023 är att ta sig in på ytterligare fyra till fem marknader, bland annat i Danmark, Tyskland och flera länder i Asien.