Smaken av svenskt kaffe går hem hos Google
Britterna blir allt mer nyfikna på svenska smaker. Nu har Googles Londonkontor bestämt sig för att satsa på svenskt kaffe. Målet är att låta personalen bli bäst i stan. Nu tar de hjälp av kaffeexperter från Löfbergs.
När Googles Londonkontor satsar på att utbilda personalen, inte till IT-proffs, utan till baristor, tar man svensk hjälp. Experter har kallats in från svenska Löfbergs som tränar med personalen var fjortonde dag. Deras mål – att bli bättre än baristorna på Londons caféer.
- Sverige är känt för sitt kaffedrickande och vi är ett familjeföretag som sedan länge tagit hållbarhetsfrågorna på allvar, och det ryktet har nått Google. De ser oss som exotiska kaffespecialister, säger Kathrine Löfberg.
Eget kaffelabb
På Googles europeiska huvudkontor finns numera ett eget kaffelabb med sittplatser i en roddbåt. Dit tar sig personalen på longboards för att ta sig en kopp.
- Jag upplever dem som lite udda och trendiga. Gör de något så går de in för det. De är noga, också när det gäller kaffet. Just nu är specialkaffet Cumbia deras favorit. Men många gillar också Etiopisk Sidamo, säger Anna Nordström på Löfbergs, som jobbar med utbildningen.
Mycket att lära av Sverige
Att dricka kaffe på arbetstid gör man världen över. Men ingenstans finns den fikakultur som vi har på svenska arbetsplatser. Och ingen dricker så mycket kaffe som svenskarna om man bortser från finländarna.
- Där är vi unika i Sverige och vi har mycket att lära ut. Vårt fika gör det enkelt att prata över avdelningsgränser, lära känna varandra och personerna bakom titlarna. Dessutom är det ett bra tillfälle att våga be andra om hjälp, säger Kathrine Löfberg i ett pressmeddelande.