Påskmusten slår nya rekord
Svenskarnas konsumtion av påskmust har fördubblats på fem år, Carlsberg har svårt att hinna fylla sina lager
Påskmustflaskor
– Påskmusten har blivit allt mer populär. Det beror på det ökande intresset för högtider och traditioner. Vi har under en tid sett en trend där både julöl, julmust och påskmust har ökat i försäljning, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.
Marknadsledande
Under ett år dricker svenskarna drygt 40 miljoner liter must, runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är påskmusten som ökar mest. Carlsberg Sverige är marknadsledare med Apotekarnes påskmust som står för cirka 55 procent av den totala påskmustförsäljningen.
– Ett ytterligare tecken på att musten har speciell plats i svenskarnas hjärtan är vår facebooksida för Apotekarnes julmust och påskmust. Det är en av Sveriges största varumärkessidor på Facebook som nu närmar sig 200 000 medlemmar, säger Henric Byström.