Ägg ökar - men inte de Krav-märkta
Under de senaste två åren har försäljningen av ägg i dagligvaruhandeln ökat med 6 procent, samtidigt som försäljningen av Krav-märkta ägg har sjunkit med 4 procent under samma period, det visar nya siffror från Nielsen.
– Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på Krav i en kommentar.
Av den totala mängden sålda ägg har andelen Krav-märkta ägg minskat från 19 till 17 procent och under påsken 2018 var 8,5 miljoner sålda ägg Krav-märkt, av totalt 50 miljoner sålda ägg.
På Krav hoppas man att den här trenden snart ska vända.
– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.