Nestlé lanserar ny återvinningsbar kaffeförpackning
– Nu kommer vi med en mjuk refillförpackning av monomaterial, det vill säga den är tillverkad av endast en plasttyp, säger Anna Lindqvist, marknadschef för Nescafé i Norden.
– Förpackningen är därmed anpassad för återvinning och kan sorteras som plast. I framtiden kommer vi att genomföra denna förändring för hela Nescafé-portföljen som en del av Nestlés ambition att endast använda återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar till 2025, säger Anna Lindqvist, marknadschef för Nescafé i Norden.
Varje sekund dricks över 6 000 koppar Nescafé över hela världen, så bytet medför att en stor volym förpackningar nu blir återvinningsbara. Nestlé poängterar att originalförpackningen för Nescafé Gold redan är återvinningsbar; glasdelen sorteras som glas och plastlocket som plast.
I den tidigare refillpåsen fanns en barriärfilm av aluminium. När den nu är borta väger den nya påsen 20 procent mindre än den tidigare refillpåsen.
Anna Lindqvist säger att Nestlé och Nescafé har påbörjat en resa:
– Vi är på väg men vi har en lång väg att gå innan vi når mållinjen. Strategin består av flera delmål, som att eliminera engångsförpackningar och bidra till förändrat konsumentbeteende. Vi kommer att hjälpa konsumenter att göra mer hållbara val genom bättre information på förpackningen, till exempel om hur de ska återvinnas, säger Lindqvist.
Den nya refillförpackningen har rullats ut och finns nu att tillgå i svenska livsmedelsbutiker.