Påskmusten slår rekord
Det svenska påskmustdrickande har vuxit stadigt de senaste åren från cirka fyra miljoner liter för femton år sedan till nuvarande cirka 10 miljoner liter årligen.
I år är också första gången Apotekarnes Påskmust, vilka står för ungefär 70 procent av marknaden, har sålt över 8 miljoner liter.
– Nu när påskhelgen är runt hörnet kan vi konstatera att vi inte har en droppe kvar på lagret i Falkenberg och att försäljningen slår nytt rekord, säger Henric Byström Kommunikationschef på Carlsberg Sverige i en kommentar.
Det är framförallt den sockerfria varianten av musten som ökat i volym de senaste åren. År 2019 ökade den totala försäljningen av sockerfri påskmust med 57 procent och i fjol ökade försäljningen av Apotekarnes Påskmust Sockerfri, med 41 procent. I år beräknas ökningen ligga på 48 procent.
– Allt fler väljer sockerfri påskmust och försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har tredubblats på fem år. Samtidigt tycks detta inte påverka den vanliga påskmusten som också fortsätter att öka i popularitet, säger Henric Byström.
Påskmusten står dock fortsatt i lä i jämförelse med storebror Julmusten som står för ungefär 80 procent av den totala mustkonsumtionen årligen. Vilket till viss del beror på att den konsumenras under en längre period.