23948sdkhjf

Scandi Standard ökar volym och omsättning

Kycklingbolaget Scandi Standard redovisar både ökad omsättning och rörelsevinst under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan.

– Vi ser en stigande efterfrågan och genomför riktade investeringar för att möta behovet inom flera av våra mest lönsamma produktkategorier. Arbetet med att växa och diversifiera kundbasen fortsätter enligt plan och vi förväntar oss en omsättningstillväxt för segmentet framgent, säger vd Jonas Tunestål om utvecklingen i ready-to-eat.

Omsättningen steg 1,1 procent till 3 343 miljoner kronor (3 308).

Kycklingvolymen (grillvikt) uppgick till 71 (69) tusen ton vilket motsvarade en ökning med 3 procent.

Försäljningen inom segmentet ready-to-cook steg med 4 procent till 2 536 miljoner kronor, medan inom Ready-to-eat minskade den enligt förväntan till 677 miljoner kronor (734).

Rörelseresultatet blev 153 miljoner kronor (139), med en rörelsemarginal på 4,6 procent (4,2).

Resultatet före skatt var 115 miljoner kronor (107).

Resultatet efter skatt blev 94 miljoner kronor (90), och per aktie 1,44 kronor (1,16).

Operativt kassaflöde uppgick till 316 miljoner kronor (562).

Sedan i mitten av juli har den nya storägaren, portugisiska Grupo Lusiaves, ökat sin kycklingportfölj i bolaget med aktier för 77,3 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047