23948sdkhjf

Mat på nätet ökar med 43 procent

Livsmedelsförsäljningen via nätet kan överstiga 4 miljarder kronor under 2015.
Under det första halvåret 2015 ökade handeln med mat via nätet med 44 procent jämfört med motsvarande period 2014. Det enligt kvartalsrapporten D-food Index från Svensk Digital Handel.

– De starka tillväxttalen vi ser tyder på att intresset för att handla livsmedel på nätet fortsätter att öka. Aktörerna har satsat mycket på marknadsföring och andra säljdrivande aktiviteter, vilket ger resultat i form av att allt fler konsumenter testar att handla livsmedel på nätet, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel i en kommentar.

Det är i synnerhet inom kategorin "lösplock" som försäljningsökningen är störst, 56 procent för det andra kvartalet. Middagslösningar ökade med 31 procent under samma period.

– Hittills i år har livsmedelsförsäljningen ökat med 44 procent, och prognosen är att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor under 2015. Med den här utvecklingstakten kommer den prognosen sannolikt att överträffas, avslutar Jonas Ogvall.

D-food tas fram i samarbete med HUI Research.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094